PAS OP, TELEFOONTJE NAMENS DE BANK NA VALSE E-MAIL
Onlangs ontving www.fraudehelpdesk.nl weer een groot aantal meldingen over frauduleuze e-mails, zogenaamd uit naam van overheidsorganisaties zoals van KvK, MijnOverheid, Digid, etc.
Er wordt gevraagd op een link te klikken en persoonlijke gegevens in te vullen. Vervolgens wordt u (vooral bij oudere mensen!) gebeld door een crimineel. Mensen die hun persoonlijke gegevens hebben ingevuld, worden vervolgens benaderd door “de desbetreffende instantie” of “een medewerker van de bank”. De oplichters suggereren dat u uw geld zelf moet “veiligstellen” in verband met een digitale bedreiging of fraude. Het zou gaan om een “kluisrekening“, “een veilige rekening” of een variant daarop.
!! De bank belt u nooit met een zulk verzoek !!
Uw bank zal u nóóit via telefoon, sms of e-mail benaderen met het verzoek geld over te boeken of uw inloggegevens of pincode te delen. “Kluisrekeningen” of “veilige rekeningen” bestaan niet.Ook zal een echte bank u nooit verzoeken om uw bankpas op te sturen of mee te geven.
Maak dus nooit op basis van een telefoontje of tekstbericht geld over!
Twijfelt u? Bel dan zelf met uw bank, via het telefoonnummer van de bank. Krijgt u ook zo’n frauduleuze mail of telefoontje?
Meld dit dan bij www.fraudehelpdesk,nl.
ZIJ BLIJVEN HET PROBEREN,
WIJ – KBO – BLIJVEN U WAARSCHUWEN